Uraufführung Cathy Marston
The Butterfly Effect
The Junior Ballett dances new choreographies by Cathy Marston, Ihsan Rustem and Lucas Valente
Uraufführung Ihsan Rustem
The Butterfly Effect
The Junior Ballett dances new choreographies by Cathy Marston, Ihsan Rustem and Lucas Valente
Uraufführung Lucas Valente
The Butterfly Effect
The Junior Ballett dances new choreographies by Cathy Marston, Ihsan Rustem and Lucas Valente
Dates & Tickets
February 2025
16
Feb13.00
The Butterfly Effect
New choreographies by Cathy Marston, Ihsan Rustem and Lucas Valente, Premiere
Price H: CHF 75 / 59 / 44 / 25 / 15 / 11
Ballet subscription Big
Good to know
The Butterfly Effect
Abstract
The Butterfly Effect
The so-called «butterfly effect» is, originally, a meteorological term. The term suggests that the flap of a butterfly’s wings in Brazil can cause a tornado in another part of the world. This idea plays an important role in discussions about climate change, melting polar ice caps, rising sea levels, increasingly severe droughts and flood disasters. The butterfly effect is emblematic of the realization that everything in nature is connected to everything else, and that the smallest interventions in a natural balance can have major consequences.
It is no different in art, such as the complex interaction of movements within a choreography: everything is connected to everything else, and the smallest of gestures can have the greatest of artistic consequences.
The Junior Ballett, which is synonymous with the future of dance, will explore the «Butterfly Effect» in its new ballet evening. The artistic team is at home in Zurich. Alongside Ballet Director Cathy Marston, works by Ihsan Rustem and Lucas Valente – two representatives from a new generation of choreographers – will be created for the Junior Ballett. The project is being developed in close dialogue with futurologists and climate researchers at ETH Zurich under the direction of Chris Luebkeman.
British-Turkish choreographer Rustem is Artistic Director for the «Cie. La Ronde» Ensemble. He lives in Zurich and has worked internationally as a dancer and choreographer with renowned companies such as the Nederlands Dans Theater.
Lucas Valente has danced with the Ballett Zürich since the 2017/18 season. Having already presented himself several times in the «Junge Choreografen/Next Generation» series, he will now choreograph a piece for the Junior Ballett on the main stage of the Opernhaus for the first time.
Biographies
Cathy Marston, Choreography
Cathy Marston
Die international renommierte Choreografin Cathy Marston besitzt sowohl die britische als auch die schweizerische Staatsbürgerschaft. Seit August 2023 ist sie Direktorin des Balletts Zürich. Ihre Tanzausbildung erhielt sie in Cambridge und an der Royal Ballet School London. Zwischen 1994 und 1999 tanzte sie im Ballett Zürich, im Ballett des Luzerner Theaters und beim Konzert Theater Bern. Von 2002 bis 2006 war sie Associate Artist des Royal Opera House London und von 2007 bis 2013 Ballettdirektorin am Konzert Theater Bern. Seit Jahren höchst erfolgreich als freischaffende Choreografin tätig, wurde Cathy Marston von einer Vielzahl namhafter internationaler Compagnien und Institutionen eingeladen. Kreationen entstanden unter anderem für das Royal Ballet, das Hamburg Ballett, das Königlich Dänische Ballett, das English National Ballet, das Northern Ballet, das Finnische Nationalballett, das Ballet Black, das National Ballet of Cuba sowie für die Opera Australia und die Hong Kong Academy of Performing Arts. In den letzten Jahren arbeitete sie vermehrt in den USA, so für das San Francisco Ballet, das American Ballet Theatre, das Houston Ballet und das Joffrey Ballet Chicago. In ihren choreografischen Arbeiten lässt sie grosse literarische Vorlagen im Tanz lebendig werden, ausserdem nähert sie sich bedeutenden historischen Persönlichkeiten auf ungewohnte und originelle Weise. Grosse Erfolge feierte sie mit ihren Ballettadaptionen Mrs. Robinson (nach Charles Webbs Roman The Graduate), Snowblind (nach Edith Whartons Roman Ethan Frome), Charlotte Brontës Jane Eyre und John Steinbecks Von Mäusen und Menschen. Ungewöhnliche Sichtweisen prägen auch ihre biografisch inspirierten Werke The Cellist, Victoria und Hexenhatz. Für ihr choreografisches Schaffen wurde Cathy Marston mehrfach ausgezeichnet, darunter mit einem South Bank Sky Arts Award und dem britischen National Dance Award. 2020 verlieh ihr das International Institute for Dance and Theatre einen Preis für Exzellenz im internationalen Tanz. Höhepunkt ihrer ersten Saison als Zürcher Ballettdirektorin war 2024 die Uraufführung von Atonement nach dem gleichnamigen Roman von Ian McEwan (Koproduktion mit dem Joffrey Ballet). Ausserdem waren in Zürich Cathy Marstons Stücke The Cellist und Snowblind zu sehen.
Ihsan Rustem, Choreography
Ihsan Rustem
Der Choreograf Ihsan Rustem, geboren in London, wurde an der Rambert School of Ballet and Contemporary Dance ausgebildet. Seine Karriere begann er mit Matthew Bournes Kompanie «Adventures in Motion Pictures», am Münchner Staatstheater am Gärtnerplatz sowie bei «Introdans» in den Niederlanden. Schliesslich zog er in die Schweiz, wo er als Solist beim Bern Ballett und als Gründungsmitglied von TanzLuzern am dortigen Theater engagiert war. Er tanzte in Rollen von u.a. Hofesh Shechter, Matthew Bourne, Stijn Celis, Cayetano Soto, Felix Landerer sowie Cathy Marston und arbeitete u.a. mit Mats Ek, Jiri Kylián, Hans van Manen und William Forsythe. Seine Arbeit als Residenzchoreograf für das «NW Dance Project» in Portland, Oregon, wurde mit zahlreichen Auszeichnungen gewürdigt: State of Matter gewann 2012 den Sadler's Wells Global Dance Contest sowie den Publikumspreis beim 25. Internationalen Wettbewerb für Choreografen Hannover; Carmen erhielt 2017 den Readers' Choice Award des Dance Magazine für die «Beste Zusammenarbeit». 2014 war er ausserdem Preisträger des Hubbard Street Dance Chicago's International Commissioning Project. Weitere Kooperationen bestehen u.a. mit dem Nederlands Dans Theater, dem Ballets Jazz Montréal, dem Moskauer Ballett, mit Hubbard Street Dance Chicago 2, der Tanzcompanie St. Gallen, dem Würzburger Ballett sowie mit Arts Umbrella Dance Company Vancouver. Er ist ehemaliger künstlerischer Leiter des Dance Art Studios der Ballettschule Luzern. 2020 gründete er gemeinsam mit Cathy Marston die in der Schweiz ansässige Kompanie «Cie. La Ronde». Jüngst wurde er Mitglied der Jury des renommierten Prix de Lausanne.
Lucas Valente, Choreography
Lucas Valente
Lucas Valente comes from Brazil. He studied performing arts and philosophy at the University of São Paulo. His first engagement was with the Ballet Company Laura Alonso in Havana and he was involved in the «Arsenale della Danza» project at the Venice Biennale in 2012. From 2012 to 2016 he danced in the São Paulo Companhia de Dança, where he appeared in choreographies by Edouard Lock, Marco Goecke, William Forsythe, Nacho Duato, and Jiří Kylián, among others. He danced in choreographies by Richard Siegal at the Ballet of Difference in 2017. He has been a member of Ballett Zürich since the 2017/18 season. He presented his choreography Trees Die Standing as a part of the «Junge Choreografen» series. He has appeared as Tybalt/Count Capulet in Christian Spuck’s Romeo und Julia and appeared in Crystal Pite’s Emergence.