WOLC
Horizonte
Choreography by Shaked Heller
COME BACK
Horizonte
Choreography by Samantha Lynch
FORMORIA
Horizonte
Choreography by Vittoria Girelli
Duration 1 H. 30 Min. incl. intermission after approx. 25 Min.
Past performances
October 2022
22
Oct19.30
Horizonte
Choreographies by Shaked Heller, Samantha Lynch and Vittoria Girelli, Premiere, Theater Winterthur
23
Oct14.30
Horizonte
Choreographies by Shaked Heller, Samantha Lynch and Vittoria Girelli, Theater Winterthur
25
Oct19.30
Horizonte
Choreographies by Shaked Heller, Samantha Lynch and Vittoria Girelli, Theater Winterthur
26
Oct19.30
Horizonte
Choreographies by Shaked Heller, Samantha Lynch and Vittoria Girelli, Theater Winterthur
March 2023
12
Mar13.00
Horizonte
Choreographies by Shaked Heller, Samantha Lynch and Vittoria Girelli, Zurich Premiere, Ballet subscription Big
Good to know
Horizonte
Abstract
Horizonte
The Junior Ballett’s biennial productions, which began in 2012, have become an enthusiastically received tradition for Zurich audiences. It is always a special challenge for the young dancers of Ballett Zürich to perform in the current repertoire and be directly involved in the creation of new pieces simultaneously. For this production, Samantha Lynch and Shaked Heller will collaborate with the Junior Ballett. Both are still active as dancers, but have been successfully pursuing choreography for several years. Shaked Heller is from Israel and was a member of the Junior Ballett himself during the 2015/16 season. Since then, he’s danced with the Stuttgart Ballet, and has already created several choreographies for that company. The musical core of his first collaboration with the Junior Ballett is a composition by German sound pioneer Oskar Sala, who developed the trautonium, a precursor of the later synthesizer, with the engineer Friedrich Trautwein in the late 1920s. This electronic music instrument, with its unmistakable synthetic sound, was wildly popular, especially in film and radio productions. Alongside composers such as Paul Hindemith, Oskar Sala created and interpreted many pieces for the instrument. Now, Shaked Heller uses its surreal, exotic world of sound for inspiration. Samantha Lynch is Principal Dancer with the Norwegian National Ballet. Originally from Australia, Lynch started her career with the Houston Ballet, before moving to Oslo, where she has developed into a successful and charismatic dancer. She has led a renowned choreography workshop at Oslo’s opera house for many years, from which many of her works emerged. This marks her first collaboration with the Junior Ballett.
Biographies
Samantha Lynch,
Samantha Lynch
Samantha Lynch stammt aus Australien. Ihre Tanzausbildung absolvierte sie am Australian Conservatoire of Ballet und beim San Francisco Ballet. Nach einem ersten Engagement beim Houston Ballet wechselte sie zum Norwegischen Nationalballett, wo sie heute als Principal Dancer tätig ist. Sie tanzte Hauptrollen in Jirí Kyliáns Balletten One of a kind, Gods and Dogs, Tiger Lily und Soldier’s Mass. Ausserdem trat sie in Choreografien von Sol Leon / Paul Lightfoot, Mats Ek, William Forsythe, Alexander Ekman, Christopher Bruce und Alan Lucien Øyen auf. Samantha Lynch ist Gründerin und Leiterin des Choreografie-Workshops beim Norwegischen Nationalballett. Seit 2012 entstanden zahlreiche Choreografien, u.a. A Boléro für das Norwegische Nationalballett (2021), Grin and bear it für das Coda Dance Festival (2021), C aura für NNB Kammerdans (2020) und – in Zusammenarbeit mit Douwe Dekkers – for: jake für die International Draft Works beim Royal Ballet in London.
Shaked Heller,
Shaked Heller
Shaked Heller is from Israel, and trained at the Thelma Yellin High School of Arts and at the Kirov Academy in Washington. An award winner at both the Mia Arbatova Competition and the Jeannette Ordman Competition, he spent a year with the Israel Ballet, and is now in his first Junior Ballet season.
Vittoria Girelli,
Vittoria Girelli
Vittoria Girelli wuchs in Mailand auf. Ihre Tanzausbildung absolvierte sie an der Ballettschule der Mailänder Scala und an der English National Ballet School of London. Seit 2016 ist Mitglied des Stuttgarter Balletts, ab der Saison 22/23 ist sie Halb-Solistin. Sie tanzt in Choreografien von Jiří Kylián, Edward Clug, Akram Khan, Marco Goecke, Itzik Galili, Johan Inger, Christian Spuck, Martin Schläpfer, Douglas Lee und Mauro Bigonzetti. Bereits während ihrer Zeit in London begann sie zu choreografieren. 2020 entstand ihr erstes Stück für das Stuttgarter Ballett mit dem Titel Chrysalis, 2021 folgte Kineograph für die Noverre-Gesellschaft. 2022 hatte Self-deceit beim Stuttgarter Ballett Premiere.
Martin Gebhardt,
Martin Gebhardt
Martin Gebhardt war Lichtgestalter und Beleuchtungsmeister bei John Neumeiers Hamburg Ballett. Ab 2002 arbeitete er mit Heinz Spoerli und dem Ballett Zürich zusammen. Ballettproduktionen der beiden Compagnien führten ihn an renommierte Theater in Europa, Asien und Amerika. Am Opernhaus Zürich schuf er das Lichtdesign für Inszenierungen von Jürgen Flimm, Grischa Asagaroff, Matthias Hartmann, David Pountney, Moshe Leiser/Patrice Caurier, Damiano Michieletto und Achim Freyer. Bei den Salzburger Festspielen kreierte er die Lichtgestaltung für La bohème und eine Neufassung von Spoerlis Der Tod und das Mädchen. Seit der Spielzeit 2012/13 ist Martin Gebhardt Leiter der Beleuchtung am Opernhaus Zürich. Eine enge Zusammenarbeit verbindet ihn heute mit dem Choreografen Christian Spuck (u. a. Winterreise, Nussknacker und Mausekönig, Messa da Requiem, Anna Karenina, Woyzeck, Der Sandmann, Leonce und Lena, Das Mädchen mit den Schwefelhölzern, Dornröschen). Er war ausserdem Lichtdesigner für die Choreografen Edward Clug (u.a. Strings, Le Sacre du printemps und Faust in Zürich; Petruschka am Moskauer Bolschoitheater), Alexei Ratmansky, Wayne McGregor, Marco Goecke und Douglas Lee. Mit Christoph Marthaler und Anna Viebrock arbeitete er beim Händel-Abend Sale, Rossinis Il viaggio a Reims und Glucks Orfeo ed Euridice in Zürich sowie bei Lulu an der Hamburgischen Staatsoper. 2020 gestaltete er das Licht an der Oper Genf für Les Huguenots in der Regie von Jossi Wieler und Sergio Morabito. 2021 folgte Christian Spucks Orlando am Moskauer Bolschoitheater und 2022 Don Giovanni am New National Theatre Toyko.
Michael Küster,
Michael Küster
Michael Küster stammt aus Wernigerode (Harz). Nach dem Studium der Germanistik, Kunst- und Sprechwissenschaft an der Universität Halle war er Moderator, Autor und Sprecher bei verschiedenen Rundfunkanstalten in Deutschland. Dort präsentierte er eine Vielzahl von Klassik-Programmen und Live-Übertragungen wichtiger Konzertereignisse, u. a. aus der Metropolitan Opera New York, der Semperoper Dresden und dem Leipziger Gewandhaus. Seit 2002 ist er Dramaturg am Opernhaus Zürich, u. a. für Regisseure wie Matthias Hartmann, David Alden, Robert Carsen, Moshe Leiser/ Patrice Caurier, Damiano Michieletto, David Pountney, Johannes Schaaf und Graham Vick. Als Dramaturg des Balletts Zürich arbeitete Michael Küster seit 2012 u. a. mit Cathy Marston, Marco Goecke, Marcos Morau, Edward Clug, Alexei Ratmansky, William Forsythe, Jiří Kylián und Hans van Manen, vor allem aber mit Christian Spuck zusammen (u. a. Romeo und Julia, Messa da Requiem, Winterreise, Dornröschen). An der Mailänder Scala war er Dramaturg für Matthias Hartmanns Operninszenierungen von Der Freischütz, Idomeneo und Pique Dame.