Märchenerzählungen
4th Brunch / Lunch Concert
Robert Schumann (1810-1856)
Märchenerzählungen op. 132 for clarinet, viola and piano
Paul Juon (1872-1940)
Trio-Miniaturen op.18 for clarinet, viola and piano
Carl Reinecke (1824-1910)
Trio for clarinet, viola and piano op. 264
Duration approx. 1 H.
Past performances
December 2021
26
Dec11.15
Märchenerzählungen
4th Brunch / Lunch Concert, Spiegelsaal
27
Dec12.00
Märchenerzählungen
4th Brunch / Lunch Concert, Spiegelsaal
Good to know
From Friday, 1 April, the mandatory wearing of masks will no longer be required for the public at all performances and events at the Opernhaus Zürich. You can find more information here.
Märchenerzählungen
Abstract
Märchenerzählungen
Warm sonority at the end of the year: Works for clarinet, viola and piano are the focus of this brunch / lunch concert. Robert Schumann wrote his Märchenerzählungen op. 132 for this unusual combination of instruments, which were among his last chamber music works before he was admitted to the Endenich mental hospital shortly thereafter. He died two years later. The four character pieces, however, give little hint of this tragedy. Written in just three days, they are highly poetic, floatingly graceful gems of chamber music. Paul Juon wrote his Trio Miniatures op. 18 for the same instrumentation. The composer with Graubünden roots was born in Moscow in 1872, later worked in Berlin and died in Vevey. He was called the "Russian Brahms" by his fellow student Sergei Rachmaninov, but Tchaikovsky's language and the Russian folk songs and dances of his surroundings had an equally lasting influence on him. The concert concludes with another trio in this instrumentation: Opus 264 by the self-confessed Schumannian Carl Reinecke, piano virtuoso and long-time Kapellmeister of the Leipzig Gewandhaus Orchestra. With: Filipa Nunes (clarinet), Maria Clément Opotskaya (viola) and Kateryna Tereshchenko (piano).
Once again this season, various ensemble formations of the Philharmonia Zurich present chamber music in the loosely intimate series of our brunch and lunch concerts. Together with the musicians, you will discover trouvailles of works, well-known works in unusual arrangements and listening adventures of a special kind.
The chamber concerts take place in the magnificent Spiegelsaal of the Opera House. Afterwards, we look forward to welcoming you to the new Bernadette Restaurant for brunch or lunch à la carte. Reserve your table with a splendid view of the glittering Lake Zurich and the lively Sechseläutenplatz at +41 44 268 64 64 or www.bernadette.ch.
Biographies
Maria Clément,
Maria Clément
Mitglied der Philharmonia Zürich seit 01.02.2013
Kateryna Tereshchenko,
Kateryna Tereshchenko
Kateryna Tereshchenko wurde in der Ukraine geboren. Sie studierte bei B. Fedorov an der Kiewer Lysenko-Musikschule und von 2007 bis 2009 bei Konstantin Scherbakov an der Zürcher Hochschule der Künste ZHdK (Master Specialized Musik Performance – Solistin). Von 2011 bis 2013 war sie Masterstudentin bei Ulrich Koella (Master Specialized Musik Performance – Kammermusik und Lied). 2011 und 2012 wurde sie mit dem Studienpreis des Migros-Kulturprozent-Wettbewerbs in Zürich ausgezeichnet. Von 2013 bis 2016 war sie Mitglied der Orchester-Akademie am Opernhaus Zürich. Zahlreiche Konzerte als Solistin (Klavierabende und Konzerte mit Orchester), als Kammermusikerin in verschiedenen Formationen sowie als Liedbegleiterin führten Kateryna Tereshchenko in die Ukraine, nach Deutschland, Polen, Tschechien, Italien, Österreich, Argentinien und in die Schweiz. Seit 2019 ist sie als Korrepetitorin (Bereich PreCollege Musik) an der Zürcher Hochschule der Künste angestellt. Daneben spielt sie an diversen Festivals und im Opernhaus Zürich als Solistin (The Cellist, Walkways) und in Brunchkonzerten.